Jeanskjol

Efter att ha sett en bild på en fin jeanskjol beslutade jag mig en dag för att sy en egen kjol av ett par gamla jeans. Jag har använt den en hel del men ganska snart upptäckte jag att jeansen jag tagit var en aning för stora så jag bestämde mig för att sy en till men av ett par mindre jeans. Resultatet ser du på bilden här ovanför.

Till min kjol har jag använt ett par gamla favoriter som var så utslitna att det inte längre var lönt att laga dom. Jag har dessutom använd benen från ett par andra gamla jeans och en gammal gardin.

Kjolen består av översta delen av ett par jeans, en klockad volang på mitten och en rynkad volang längst ner.
Om du vill sy en liknande kjol gör du ungefär såhär:

  1. Leta upp ett par jeans som passar i midjan.
  2. Mät mitt fram till några centimeter nedanför gylfen och markera med krita. Jag markerade 20 cm ner från linningens ovankant.

    Mitt fram

    Mitt fram

  3. Mät mitt bak till några cm nedanför fickan och precis innan byxornas gren börjar svänga. Jag mätte 26 cm ner.Man behöver klippa av byxorna innan svängen för att undvika att få en konstig liten snibb bak på rumpan på kjolen.
    Gren

    Här ser man var grensömmen börjar svänga.

    Mitt bak

    Mitt bak

  4. Mät i sidan mitt mellan måttet du fick mitt fram (i mitt fall 20 cm) och måttet du fick mitt bak (i mitt fall 26 cm). Jag markerade 23 cm ner från linningens ovankant.
  5. Rita en linje som förbinder de olika punkterna och klipp sedan efter linjen.
  6. Vik om byxorna som på bilden och mät rakt över från mitt bak till mitt fram. Jag hade 53 cm här.
    Då kan man dessutom passa på att kontrollera så att höger och vänster sida blivit lika och jämna till eventuelle ojämnheter. Det kan även vara bra att prova nu för att se så att man har en slät kjol mitt bak och ingen liten konstig snibb som står ut.
  7. Nu är det dax för lite mönsterkonsruktion, men bli inte rädd nu om du inte konstruerat mönster förut, för detta är lätt som en plätt. Till att börja med ska du bara rita en rektangel.
    Du behöver nu måttet som du mätte under punkt 6 och så behöver du bestämma hur stor denna första lilla volangen ska bli. Jag bestämde mig för 15 cm så min rektangel var 53 x 15 cm
    Rita nu din rektangel på en bit mönsterpapper (eller tidning eller reklamblad eller vad man nu råkar ha hemma som är stort nog) och klipp ut den.
    Om man (som jag gjort) vill använda ett jeansben till denna delen är man begränsad av hur brett benet är. Benet behöver vara flera cm bredare än volangen ska bli. Jag återkommer längre ner till en lösning om man har för lite tyg.

    Min rektangel 53 x 15 cm

  8. Vik nu din rektangel 3 gånger på mitten så att du får veck som delar upp den i 8 lika stora delar.
  9. Klipp nu upp vecken nästan hela vägen upp. Du behöver spara några mm längst upp.
    När du har klippt behöver du lite tejp och en linjal. Maskeringstejp som jag använt på bilden är kanske inte det bästa men vad gör man när man inte hittar tejpen?
    Börja med att tejpa fast en av mittbitarna på en ny större bit papper och mät sedan 1,5 cm till nästa bit, tejpa fast och fortsätt på samma sätt med alla bitarna tills det ser ut som på bilden.
    Du har nu konstruerat en svagt klockad volang som passar på din kjol. Det var väl enkelt, eller hur?
  10. Lägg nu ett nytt mönsterpapper ovanpå och rita av, eller klipp ut längs ytterkanterna.
    Denna volang kan göras med mer eller mindre vidd genom att öka eller minska måttet mellan de olika bitarna. Vill man göra en volang med väldigt mycket vidd behöver man dela upp rektangeln man utgår från i fler delar innan man börjar klippa upp och sära på bitarna.
  11. Lägg ditt mönster på ett jeansben, markera ut 1 cm sömsmån och klipp ut.
    Jag tycker att det blir bäst om man använder baksidan eller framsidan från både höger och vänster ben. Baksidan är lite större så det blir lättast att använda den.
    Det är enklast att klippa längs sömmarna på jeansen först, innan man lägger på mönsterdelen så att man separarar framsidan från baksidan.
    Jeansen jag använde till detta var klippta i sedan innan så att det saknades en liten hörna där jag skulle klippa. Detta löste jag genom att lägga en annan jeansbit under och sy fram och tillbaka med raksöm längs skarven med röd tråd.
    På detta viset blir skarven som en dekoration istället för något jag försöker dölja.
  12. Lägg de två volangdelarna räta mot räta och sy med raksöm i kortsidorna. Sicksacka ihop sömsmånerna efteråt.

    Sidan sydd med raksöm och sicksack.

  13. Pressa sömsmånerna åt en sida och sy en stickning. Stickningen går att strunta i men ta dig tid att pressa sömsmånerna för det gör mycket för utseendet och slutresultatet.

    Sidsöm med stickning.

  14. Nu ska volangen sättas fast på jeansen. Börja med att dela både jeansen och volangen i fyra lika stora delar och markera med knappnålar. Lägg sedan volangen räta mot räta på jeansen och passa in de olika markeringarna mot varandra. Mitt fram på jeansen mot mitt fram på volangen osv.
    Jeansens bakstycken är större än framstyckena så sidsömmen på volangen kommer inte att hamna mitt för sidsömmen på jeansen.

    Vid pilen syns knappnålen jag använt för att markera vad som är mitt mellan fram och bak. Det är inte vid jeansens sidsöm.

  15. Sy fast volangen med raksöm, sicksacka ihop sömsmånerna och pressa dom nedåt. Sy en stickning om du vill. Avsluta arbetet med den klockade volangen genom att sicksacka nederkanten.
  16. Här valde jag att göra en applikation/maskinbroderi på baksidan. Lämna en kommentar om ni vill att jag ska göra en liten tutorial på det.

    Jag ritade av en mönsterform från tyget och gjorde en liten applikation.

  17. Nu är det bara en del kvar på kjolen, nämligen den rynkade volangen längst ner.
    Mät omkretsen längst ner på den klockade volangen och klipp till en rektangel som är dubbelt så lång och så bred som du vill ha din volang + sömsmån.
    Det kan funka med mindre tyg också men jag tycker att det blir snyggast om man gör volangen dubbelt så stor som det jag ska sy fast den vid, det blir lagom mycket rynkor då.
    Du behöver 1 cm sömsmån upptill på volangen, där den ska sys fast vid kjolen och sen behöver du tillägg för fållen. Mitt tyg är inte fållat för det hade en väldigt fin stadkant som jag bara lät vara längst ner.
  18. Vik volangen på mitten, räta mot räta, så att kortsidorna möts. Sy ihop med raksöm och sicksacka sedan ihop sömsmånerna. Pressa dom åt ett håll. Sicksacka även långsidorna av volangen.
    Om du ska fålla volangen är det bra att börja med det innan du rynkar den och syr fast den. Du kan t.ex. vika in först 1 cm, stryk och vik sen 1 cm till och sy med raksöm längs kanten.
  19. Dags att rynka volangen genom att sy två rynktrådar.
    Börja med att dela in volangen i fyra lika stora delar och markera med krita eller knappnålar eller genom att klippa ett litet jack i sömsmånen. Detta är till hjälp sedan när rynkorna ska fördelas jämnt runt kjolen.Ställ in symaskinen på längsta stygnlängden och sy en raksöm pressarfotens bredd från kanten (låt pressarfoten följa tygets kant). Lämna några cm tråd hängande i början och slutet och fäst intetråden.

    Pressarfotens kant följer tygets kant.

    Sy sedan en rynktråd till där du låter pressarfotens kant följa den första sömmen.

    Pressarfotens kant följer den första rynktråden.

  20. Dra nu i undertrådarna från båda sömmarna och rynka ihop tyget så att det blir lika stort som kjolens underkant. Man behöver vara ganska försiktig när man dra och ta det en liten bit i taget annars går trådarna man drar i av och då kan man behöva börja om från början och sy en ny rynktråd.
  21. Markera ut mitt fram och mitt bak på kjolen som då blir delad i 4 lika stora delar (sidsömmarna + mitt fram och mitt bak). Nåla fast volangen vid kjolen så att markeringarna möts och fördela rynkorna jämnt mellan markeringarna.

    Volangen fastnålad vid kjolen. De blå nålarna är markeringarna sidsömmen och mitt fram.

    Fördela rynkorna jämnt mellan nålarna och sätt sedan en nål (grön) mellan de tidigare (blå).

    Fortsätt på samma vis att fördela rynkorna och sätt nya nålar (orange) mellan de tidigare.

  22. Sy fast volangen med raksöm.

    Raksömmen som syr fast volangen vid kjolen ska hamna mellan de två rynktrådarna.

  23. Dra bort rynktrådarna.

    FÄRDIG!

    Jag valde att dekorera min kjol med en applikation och om jag är sugen på att färga en liten söt spets jag har hemma röd och sätta längst ner på fållen.
    Dekorera din kjol med spetsar, band, knappar, broderi, gamla jeansfickor, paljetter, pärlor eller vad du råkar ha hemma eller tycker om och skicka gärna en bild till mig på hur din kjol blev. Alla blir unika.
9 thoughts on “Jeanskjol

  1. Jäklar vad snygg den blev!
    Och bra tutorial. Smart sätt att göra jeansvolangen. Har också planer på att sy en sån här jeanskjol. har kommit så långt att jag tvättat jeansen och letat lite i tyglådan.

    • Tack! Lycka till med din kjol!
      Jag gillar att den liksom är sådär lagom att bära till vardags men med rätt accessoarer och top funkar den även när man vill vara lite finare.

  2. Ping: Invigning | Kabolina

  3. Hej! Tog och spontansydde en kjol efter din beskrivning igår! Tänkte skicka bild men fattar inte hur 😉 jättebra beskrivning som tillochmed jag lyckades bra med! (Inte jätterutinerad direkt :)) tack!

  4. Tack för toppenbra tut! Sitter just nu och syr min första jeans-till-kjol-variant 🙂 Det är superkul och går som en dans med hjälp av din vägledning! Tack!! 🙂

  5. Superkul mönster, bra beskrivning!
    återbruk och textilt skapande
    Sök
    Huvudmeny
    Hoppa till huvudinnehåll

    Hem

    Inläggsnavigering
    Nästa →
    Jeanskjol
    Posted on augusti 7, 2012

    Efter att ha sett en bild på en fin jeanskjol beslutade jag mig en dag för att sy en egen kjol av ett par gamla jeans. Jag har använt den en hel del men ganska snart upptäckte jag att jeansen jag tagit var en aning för stora så jag bestämde mig för att sy en till men av ett par mindre jeans. Resultatet ser du på bilden här ovanför.

    Till min kjol har jag använt ett par gamla favoriter som var så utslitna att det inte längre var lönt att laga dom. Jag har dessutom använd benen från ett par andra gamla jeans och en gammal gardin.

    Kjolen består av översta delen av ett par jeans, en klockad volang på mitten och en rynkad volang längst ner.
    Om du vill sy en liknande kjol gör du ungefär såhär:

    Leta upp ett par jeans som passar i midjan.
    Mät mitt fram till några centimeter nedanför gylfen och markera med krita. Jag markerade 20 cm ner från linningens ovankant.

    Mitt fram

    Mitt fram
    Mät mitt bak till några cm nedanför fickan och precis innan byxornas gren börjar svänga. Jag mätte 26 cm ner.Man behöver klippa av byxorna innan svängen för att undvika att få en konstig liten snibb bak på rumpan på kjolen.
    Gren

    Här ser man var grensömmen börjar svänga.

    Mitt bak

    Mitt bak
    Mät i sidan mitt mellan måttet du fick mitt fram (i mitt fall 20 cm) och måttet du fick mitt bak (i mitt fall 26 cm). Jag markerade 23 cm ner från linningens ovankant.
    Rita en linje som förbinder de olika punkterna och klipp sedan efter linjen.
    Vik om byxorna som på bilden och mät rakt över från mitt bak till mitt fram. Jag hade 53 cm här.
    Då kan man dessutom passa på att kontrollera så att höger och vänster sida blivit lika och jämna till eventuelle ojämnheter. Det kan även vara bra att prova nu för att se så att man har en slät kjol mitt bak och ingen liten konstig snibb som står ut.
    Nu är det dax för lite mönsterkonsruktion, men bli inte rädd nu om du inte konstruerat mönster förut, för detta är lätt som en plätt. Till att börja med ska du bara rita en rektangel.
    Du behöver nu måttet som du mätte under punkt 6 och så behöver du bestämma hur stor denna första lilla volangen ska bli. Jag bestämde mig för 15 cm så min rektangel var 53 x 15 cm
    Rita nu din rektangel på en bit mönsterpapper (eller tidning eller reklamblad eller vad man nu råkar ha hemma som är stort nog) och klipp ut den.
    Om man (som jag gjort) vill använda ett jeansben till denna delen är man begränsad av hur brett benet är. Benet behöver vara flera cm bredare än volangen ska bli. Jag återkommer längre ner till en lösning om man har för lite tyg.

    Min rektangel 53 x 15 cm
    Vik nu din rektangel 3 gånger på mitten så att du får veck som delar upp den i 8 lika stora delar.
    Klipp nu upp vecken nästan hela vägen upp. Du behöver spara några mm längst upp.
    När du har klippt behöver du lite tejp och en linjal. Maskeringstejp som jag använt på bilden är kanske inte det bästa men vad gör man när man inte hittar tejpen?
    Börja med att tejpa fast en av mittbitarna på en ny större bit papper och mät sedan 1,5 cm till nästa bit, tejpa fast och fortsätt på samma sätt med alla bitarna tills det ser ut som på bilden.
    Du har nu konstruerat en svagt klockad volang som passar på din kjol. Det var väl enkelt, eller hur?
    Lägg nu ett nytt mönsterpapper ovanpå och rita av, eller klipp ut längs ytterkanterna.
    Denna volang kan göras med mer eller mindre vidd genom att öka eller minska måttet mellan de olika bitarna. Vill man göra en volang med väldigt mycket vidd behöver man dela upp rektangeln man utgår från i fler delar innan man börjar klippa upp och sära på bitarna.
    Lägg ditt mönster på ett jeansben, markera ut 1 cm sömsmån och klipp ut.
    Jag tycker att det blir bäst om man använder baksidan eller framsidan från både höger och vänster ben. Baksidan är lite större så det blir lättast att använda den.
    Det är enklast att klippa längs sömmarna på jeansen först, innan man lägger på mönsterdelen så att man separarar framsidan från baksidan.
    Jeansen jag använde till detta var klippta i sedan innan så att det saknades en liten hörna där jag skulle klippa. Detta löste jag genom att lägga en annan jeansbit under och sy fram och tillbaka med raksöm längs skarven med röd tråd.
    På detta viset blir skarven som en dekoration istället för något jag försöker dölja.
    Lägg de två volangdelarna räta mot räta och sy med raksöm i kortsidorna. Sicksacka ihop sömsmånerna efteråt.

    Sidan sydd med raksöm och sicksack.
    Pressa sömsmånerna åt en sida och sy en stickning. Stickningen går att strunta i men ta dig tid att pressa sömsmånerna för det gör mycket för utseendet och slutresultatet.

    Sidsöm med stickning.
    Nu ska volangen sättas fast på jeansen. Börja med att dela både jeansen och volangen i fyra lika stora delar och markera med knappnålar. Lägg sedan volangen räta mot räta på jeansen och passa in de olika markeringarna mot varandra. Mitt fram på jeansen mot mitt fram på volangen osv.
    Jeansens bakstycken är större än framstyckena så sidsömmen på volangen kommer inte att hamna mitt för sidsömmen på jeansen.

    Vid pilen syns knappnålen jag använt för att markera vad som är mitt mellan fram och bak. Det är inte vid jeansens sidsöm.
    Sy fast volangen med raksöm, sicksacka ihop sömsmånerna och pressa dom nedåt. Sy en stickning om du vill. Avsluta arbetet med den klockade volangen genom att sicksacka nederkanten.
    Här valde jag att göra en applikation/maskinbroderi på baksidan. Lämna en kommentar om ni vill att jag ska göra en liten tutorial på det.

    Jag ritade av en mönsterform från tyget och gjorde en liten applikation.
    Nu är det bara en del kvar på kjolen, nämligen den rynkade volangen längst ner.
    Mät omkretsen längst ner på den klockade volangen och klipp till en rektangel som är dubbelt så lång och så bred som du vill ha din volang + sömsmån.
    Det kan funka med mindre tyg också men jag tycker att det blir snyggast om man gör volangen dubbelt så stor som det jag ska sy fast den vid, det blir lagom mycket rynkor då.
    Du behöver 1 cm sömsmån upptill på volangen, där den ska sys fast vid kjolen och sen behöver du tillägg för fållen. Mitt tyg är inte fållat för det hade en väldigt fin stadkant som jag bara lät vara längst ner.
    Vik volangen på mitten, räta mot räta, så att kortsidorna möts. Sy ihop med raksöm och sicksacka sedan ihop sömsmånerna. Pressa dom åt ett håll. Sicksacka även långsidorna av volangen.
    Om du ska fålla volangen är det bra att börja med det innan du rynkar den och syr fast den. Du kan t.ex. vika in först 1 cm, stryk och vik sen 1 cm till och sy med raksöm längs kanten.
    Dags att rynka volangen genom att sy två rynktrådar.
    Börja med att dela in volangen i fyra lika stora delar och markera med krita eller knappnålar eller genom att klippa ett litet jack i sömsmånen. Detta är till hjälp sedan när rynkorna ska fördelas jämnt runt kjolen.Ställ in symaskinen på längsta stygnlängden och sy en raksöm pressarfotens bredd från kanten (låt pressarfoten följa tygets kant). Lämna några cm tråd hängande i början och slutet och fäst intetråden.

    Pressarfotens kant följer tygets kant.

    Sy sedan en rynktråd till där du låter pressarfotens kant följa den första sömmen.

    Pressarfotens kant följer den första rynktråden.
    Dra nu i undertrådarna från båda sömmarna och rynka ihop tyget så att det blir lika stort som kjolens underkant. Man behöver vara ganska försiktig när man dra och ta det en liten bit i taget annars går trådarna man drar i av och då kan man behöva börja om från början och sy en ny rynktråd.
    Markera ut mitt fram och mitt bak på kjolen som då blir delad i 4 lika stora delar (sidsömmarna + mitt fram och mitt bak). Nåla fast volangen vid kjolen så att markeringarna möts och fördela rynkorna jämnt mellan markeringarna.

    Volangen fastnålad vid kjolen. De blå nålarna är markeringarna sidsömmen och mitt fram.

    Fördela rynkorna jämnt mellan nålarna och sätt sedan en nål (grön) mellan de tidigare (blå).

    Fortsätt på samma vis att fördela rynkorna och sätt nya nålar (orange) mellan de tidigare.
    Sy fast volangen med raksöm.

    Raksömmen som syr fast volangen vid kjolen ska hamna mellan de två rynktrådarna.
    Dra bort rynktrådarna.

    FÄRDIG!

  6. Ping: Jeanskjol – återbruk av mammakläder | Tales of an Army Wife

Kommentera

