Regnbågskofta

Jag håller på att sticka en kofta och funderar lite på att skriva ner mönstret till den. Det är inte så komplicerat när man väl gjort det randiga oket.

Såhär ser koftan ut just nu. Ett randigt ok som går runt halsen och en regnbågsrand ner längs med ryggen.

Ledtråd 1

Den var från början tänkt att bli en sjal. Det var en mysteriestickning på Ravelry av en av mina favoriter Stephen West. Efter första ledtråden såg den ut såhär:Så långt var jag väldigt nöjd med hur den såg ut men sen blev det inte bra.

Ledtråd 2

En bit in i ledtråd två och jag började fundera på att repa upp.

Ledtråd 3

Efter att ha stickat en rapport på ledtråd 3 bestämde jag mig för att repa upp det ner till ledtråd 1 och fortsätta sticka på den så att den skulle likna en annan av Stephens sjalar, Spectra.

Efter att ha repat upp och stickat vidare lite på den provade jag den runt halsen och insåg att det hade blivit väldigt fint som ett ok på en kofta.

Jag plockade upp maskor längs med kanten och började öka för att göra en raglanärm och på den vägen är det nu. Det kommer att gå en rand längs hela ryggen och resten av koftan är slätstickad svart. Knäppkanterna och nederkanterna kommer antagligen att vara rätstickade men jag har inte riktigt tänkt ut hur mudden på ärmen ska se ut.

4 thoughts on “Regnbågskofta

Kommentera

