Sy en klänning eller tröja i trikåtyg – Tutorial

Ett plagg som går fort att sy och kan varieras i all oändlighet är en vanlig tröja sydd i trikåtyg. Jag brukar använda mig av mönster ur Hanne och Sofie Meedoms bok om barnkläder 4-7 år. När barnen var mindre använde jag deras bok med barnkläder 0-3 år. Jag har tappat räkningen på hur många t-shirts och klänningar jag sytt.

Trikå är allt tyg som är stickat. Det är töjbart, ofta mer töjbart på bredden än på längden. Det viktigaste att tänka på när man syr i töjbart tyg är att sömmen man syr med också måste vara töjbar. Syr man med en söm som inte är töjbar, t.ex. vanlig raksöm, spricker sömmen när tyget töjs och plagget går sönder.

Jag syr trikå med min overlockmaskin.Det går bra att sy med en vanlig maskin också. När man ska sy ihop tygstycken bör sömmen vara rak i ena sidan och spetsarna ska gå ut mot sömsmånen. På min maskin är de rödmarkerade sömmarna töjbara. Om man tittar på knapp K är det den jag brukar använda när jag syr ihop töjbara tyger (om jag inte använder overlocken).

Det är bäst att provsy på en liten spillbit tyg innan man börjar för olika sömmar är bra till olika tyger. Sömmen ska inte sträcka ut tyget.

Tutorial trikåklänning eller tröja.

Mönstret består av fyra delar:

  • Framstycke
  • Bakstycke
  • 2 st ärmar

Framstycke och bakstycke är likadana, förutom i halsen.

Steg 1: Lägg axelsömmarna räta mot räta. Sy ihop med töjbar söm eller overlock.

Pressa sömmen mot bakstycket.

Steg 2: Nu är det dags att sy fast ärmarna.
Lägg plagget på bordet med rätsidan upp och nåla fast ärmen så att mitten på ärmen hamnar mitt för axelsömmen du sydde nyss.Fortsätt sedan nåla fast ärmen längs ärmhålet. Sy med overlock eller töjbar söm.Såhär ser det ut när båda ärmarna är fastsydda.

Steg 3: Ta tag i axelsömmarna och vik tröjan/klänningen på mitten så att den ligger räta mot räta som på bilden nedan.Nu är det dags att sy längs sidorna och ärmarna med overlock eller töjbar söm.

Prova eventuellt för att se om ärmarna är lagom långa, eller halshålet lagom stort. Väldigt trist att upptäcka att halshålet är för litet för att få över huvudet efter man sytt fast mudden. Jag vet, jag har provat 😉

Steg 4: Muddar i hals och ärmslut.
En kortärmad tröja/klänning har oftast inga muddar i ärmarna men det väljer man ju själv. Jag har valt att ha muddar i ärmarna på klänningen på bilden. Vill man inte ha muddar går det bra att göra på samma sätt som under steg 5 med ärmkanterna. Muddar sys fast på samma vis oavsett var dom sitter men det kommer mer om det längre ner.
Först måste man klippa tlll bitar i muddväv.

Mät på plagget hur stor öppningen är där mudden ska sitta.
Min ärm var 17 cm runt om öppningen. Mudden ska vara ca 25 % kortare. I mitt fall blev det 12,75 cm och sen lägger man till sömsmån (2*1 cm).
Sen gäller det att bestämma hur hög mudd man vill ha. Jag ville ha 2 cm mudd och då klipper jag den dubbelt så hög + sömsmån, alltså 2*2+2= 6 cm
Vill du ha en 4 cm hög klipper du 4*2+2= 10 cm

Vik mudden på mitten, räta mot räta så att sidorna ligger kant i kant. Sy med overlock eller töjbar söm.
Vräng sedan rätt mudden så att sömsmånen hamnar inne i mudden.

Nu är det dags att dela in ärmen i fyra lika stora delar, göra samma sak med mudden, nåla fast och sy. Jag har gjort en liten film så att det ska vara lätt att förstå. Ärmmudd och halsmudd sys på samma vis.

Steg 5: Fåll
Vik in och nåla nederkanten och sy runt från rätsidan med en töjbar söm. Jag vek in 2,5 cm och sydde med 3-steg-sicksack.

Är det något som är oklart eller svårt att förstå, bara fråga så ska jag försöka förklara mer ingående.

Annonser

14 thoughts on “Sy en klänning eller tröja i trikåtyg – Tutorial

  1. Vilken bra förklaring! Har sytt på vanlig maskin i många år men har nu fått en overlock så nu är jag så sugen att komma igång. Känns litet pirrigt, har aldrig sytt på en overlock tidigare, därför söker jag tips, som jag fann här hos dig 🙂

  2. Ping: Klänning till mig och liten fåll-skola | Klippertill

  3. Ping: Testa att sy min t-shirt! | Klippertill

  4. Hej har precis införskaffat en overlock. Men hur får jag till ragglarsömmen bra med overlocker i armhålan? Testsydde en ärmsida i dag och vart bara fel!! Kniven skar för långt in?
    Mvh Ulrika

    • Jag vet inte riktigt hur du menar men när man skaffat en overlock får man sy en hel del innan man lär sig hantera svåra svängar och hörn. Det finns en hel del bra filmer på Youtube har jag för mig.

      • tack! jag har nu övat lite och nu går det riktigt bra! man får ta en liiiite rundare sväng så nu funkar det någorlunda!! men jag lär mig! 😉

  5. Hejsan har användt ditt smarta knep på mina muddar. Men undrar om jag kan använda samma metod runt hals? Får inte till det på mitt sätt haha 😦