Vådkjol med extra vidd.

Jag har fått en fråga om hur man gör extra vidd i vådkjolen jag skrev om i höstas så här kommer nu några bilder som förklarar hur man kan göra.

Börja med att göra ett mönster precis som jag beskrivit här.

Mönstret klart.

Man börjar med att bestämma hur långt upp från nederkanten som den extra vidden ska börja. Jag har markerat 25 cm från nederkanten.

Markera sedan 2-3 cm från nedre hörnen och inåt mot mittlinjen. Rita en linje från markeringen upp till linjen som visar var den extra vidden ska börja.

Bild 924Klipp upp längs linjerna du ritat men spara några millimeter längst upp så att det fortfarande sitter fast i mönstret.
Sära på mönstret så mycket som du vill öka vidden. Jag valde att sära på mönstret 5 cm vid varje klipp. Det innebär att mitt mönster blir 10 cm större per våd och i detta fallet hade jag 8 våder. Min kjol blir då 80 cm större än om jag bara hade använt originalmönstret. Tänk efter hur vid du vill ha din kjol. Ju tunnare och smidigare tyg du har desto mer vidd kan du lägga till. Har man ett tjockt och stelt tyg som t.ex. jeans blir det inte bra att öka mycket eftersom det inte faller på samma vis.

Bild 925Tejpa fast mönstret på bordet så att det inte flyttar sig och lägg ett mönsterpapper ovanpå för att rita av ditt nya mönster.

Bild 926När man ritar av sitt nya mönster får man jämna till linjen vid pilen så att det blir en mjuk och fin linje.

Bild 927Om man tittar noga där pennan ligger kan man se hur jag jämnat till linjen.

Sen är det bara att klippa ut mönstret, lägga på tyget, klippa ut och sy ihop på precis samma vid som jag beskrivit här. 🙂

One thought on “Vådkjol med extra vidd.

Kommentera

