Apan Alfred med familj och vänner

Jag har pysslat med återbruk så länge jag kan minnas och en av dom första sakerna jag använde var gamla strumpor. Jag minns en blå barbieklänning tillverkad av en mörkblå strumpa med en ljusblå vindsurfare på som jag gjorde när jag var liten.
För några år sedan såg jag upptäckte jag en japansk bok som blivit översatt till engelska och den innehåller mönster på olika djur man kan tillverka av strumpor och vantar.

Sock and Glove – Creating Charming Softy Friends from Cast-off Socks and Gloves heter boken och den är skriven av Miyako Kanamori. Jag har gjort flera av djuren ur boken och dom blir väldigt söta och det är enkelt att sy även för mina elever i skolan. Djuren får helt olika personlighet beroende på vad man syr dom av och även vem som syr. Bara genom att ändra proportionerna lite eller kanske sätta öronen annorlunda får man helt plötsligt ett nytt djur och det har flera av mina elever tyckt varit roligt.

Bild 1062

Förra veckan snubblade jag över en bild på en söt liten apa sydd av strumpor och jag hade sparat ett par fina regnbågsrandiga strumpor som började bli tunnslitna under foten.

Numera bor Apan Alfred uppe i skarven mellan tak och vägg i mitt klassrum tillsammans med sina vänner Elefanten Elsa, Zebran Zmulan och Ekorren Egon. Alla är tillverkade av strumpor och vantar.

Bild 1012

Beskrivningen på hur man syr apan hittar du här.

Efter ett besök i Ullared där jag hittade 5 par strumpor för 20 kr fick Apan Alfred helt plötsligt sällskap av en hel familj. De olika familjemedlemmarna är sydda av strumpor i olika storlekar.

Bild 1015Apan Agnes (mamma i familjen) poserar i trädgården.

Bild 1058Lillebror, Apan August på plats i taket i mitt klassrum.

Bild 1055Storasyster, Apan Alma.

 

 

 

Kommentera

