Stickning med döskallar

Jag har oftast många stickningar på gång samtidigt och det gör att en del projekt tar väldigt lång tid.
I augusti 2011 började jag sticka en herrtröja. Den blev klar i Januari 2016.
Tröjan har varit en rejäl utmaning och det är första gången jag stickat ett plagg i flera färger.
Jag började med att sticka en ärm på rundsticka men när jag kommit upp till slutet av ärmen insåg jag att den hade konstig form. Jag repade upp och började om. Detta gjorde jag fler gånger och först på femte försöket blev jag nöjd med ärmarna.

image

Första försöket på ärm.

Kersti Nilsson som tidigare varit hemslöjdskonsulent i Halland tipsade mig om att sticka båda ärmarna samtidigt på rundsticka med några extra maskor mellan för att sedan klippa upp och få två separata ärmar som sys ihop.

image

Lite svårt att se kanske men här stickar jag båda ärmarna samtidigt. Den svarta kanten i sidan är extra maskor för att klippa upp mellan. Muddarna stickade jag sist, efter att ha sytt ihop ärmarna.

När ärmarna väl var klara var jag så trött på stickningen att den fick ligga i en korg i köket i flera år och skämmas över att den varit så besvärlig.

I december 2015 började jag sticka på livet och sen gick det undan.

image

Mönstret var roligt att sticka och det växte snabbt.

image

Vid ärmhålen finns det extra maskor som jag sedan klippte upp när jag skulle montera ärmarna.

image

image

Mönstret beskrev hur man skulle börja sticka fram och tillbaka när man började forma halsringningen. Detta tyckte jag blev väldigt bökigt.
När jag stickat halsringningen upptäckte jag dessutom att den var för liten så jag repade upp halsen och klippte upp en större halsringning och stickade en ny halsmudd. Det hade varit bättre att bara fortsätta sticka mönstret på rundsticka hela vägen upp och sedan klippa upp en halsringning på samma vis som vid ärmhålen.

Jag är nöjd med hur tröjan blev för att vara första gången jag stickat något så stort i flera färger. I efterhand har jag klippt bort mudden i midjan, plockat upp nya maskor och stickat en 3 cm längre mudd. Jag stör mig lite på att man ser ränder på ärmarna som antagligen blivit när jag råkat växla plats på det vita och grå garnet men jag orkade inte sticka om ärmarna fler gånger så det får vara så.
Mönstret är från Ravelry och heter Skullflake. Garnet jag använt har jag fyndat på Klippans yllefabriks fabriksbutik för 10 kr/hg och jag använde 600 gram garn.

image

Praktiskt med rundsticka så att knäkatten kan sticka upp huvudet mitt i stickningen.

Jag är bättre på att uppdatera mitt Instagramkonto än bloggen så följ mig gärna där. Det är mest bilder på stickning och katter. 🙂
Användarnamn: linafeliciaa

2 tankar på “Stickning med döskallar

Lämna en kommentar