Stolpficka till Minorujackan del 1 – mönster

Jag är med i Karinottilias Sewalong Nr 5 Minorujackan men när jag skulle rita av mönstret upptäckte jag att den inte har några fickor på utsidan, bara innerficka och jag tycker inte att det räcker. Jag behöver någonstans att lägga nycklarna när jag cyklar till jobbet så jag bestämde mig för att göra stolpfickor.

På bilden är det en rak stolpficka, till jackan har jag tänkt göra en sned. Enda skillnaden är att den sitter snett.
Jag har ritat en mönsterdel till fickan. Stolpficka
Skriv ut den och kopiera den på mönsterdelen för framstycket. Det räcker att rita dit det som är grönt på mönstret.

Börja med att placera din ficka ungefär där du vill ha den. Jag har placerat min ficka ca 3 cm ner från midjeresårens underkant.

Mät sedan från fickpåsens trådrak till framstyckets trådrak så att de båda linjerna ligger parallellt med varandra.

Klipp ut mönstret och håll det mot kroppen för att kontrollera att fickan sitter där du vill ha den. Om den hamnat fel flytta på den.

Tänk på att fållen kommer att vikas upp 6 cm så om du vill undvika att sy fast fickpåsen i sömmen behöver den placeras 12 cm från nederkanten. Jag struntade i det och gjorde min fåll 3 cm från kanten istället.

Jag återkommer innan helgen är slut med ett nytt inlägg om hur man syr fickan. Jag tänker sy fickan till min jacka först, innan jag syr ihop några delar.

Lämna en kommentar